چهارشنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۸۸

نکاتی مهم درباره کاریابی و شرکت در مصاحبه

نکات مهم برای یک مکالمه تلفنی موفق

  1. قبل از شروع مکالمه باید آمادگی هر گونه سوالی را داشته باشید. در نتیجه باید Plan خود را قبل از تماس تلفنی نوشته باشید و از روی Script خود تمرین کنید.

Example:

Good morning

My name is …

I’m ringing about the position for … in …

  1. در حین مکالمه باید به نکات زیر توجه داشته باشید (در طول مکالمه باید خوب گوش کنید، واضح صحبت کنید، مودب باشید و مشتاق).
    • خودتان را معرفی کنید.
    • دلیل تماس خود را مطرح کنید.
    • درباره خودتان (تجربه) در 2 الی 3 جمله صحبت کنید (نه بیشتر).
    • در صورت لزوم آدرس پستی کارفرما را یادداشت کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.
    • به زمان اتمام دریافت رزومه ها دقت کنید.
  2. در صورتی که کار مورد نظر شما به هر دلیلی توسط شخص دیگری گرفته شده بود و یا زمان دریافت رزومه ها به اتمام رسیده بود نامید نشده و نام مدیر پرسنل یا مدیر منابع انسانی را جهت مراجعه بعدی سوال کنید.
  3. هرگاه شخص مورد نظر تلفن خود را در وضعیت پیامگیر گذاشته بود پس از معرفی خود (ترجیحا نام و نام خانوادگی خود را Spell کنید). ضمنا دلیل تماس خود را به همراه شماره تماس و ساعتی که شما منتظر تماس هستید را ذکر کنید.

متد Cold Canvassing

زمانی است که کارفرما تقاضای نیرو نداشته و شما با تماس با مدیر منابع انسانی یا مدیر پرسنل ، آمادگی خود را برای جذب شدن در سازمان متبوع وی اعلام میکنید (لطفا رزومه خود را برایشان ارسال کنید).

Could I send you a copy of my resume in case something turns up?

And marked attention “Human Resource Name”

نکات مهم در یک مصاحبه حضوری موفق

  1. پس از دعوت شدن به مصاحبه باید کارهای زیر را انجام دهید :
    • نام کامل کمپانی / نام کامل شخصی که با وی تماس گرفته اید / عنوان کاری / وظایف مورد انتظار آن شغل را بطور کامل استخراج کنید.
    • اطلاعاتی مفید درباره شرکت مذکور ، نوع محصولات و غیره بدست آورید (بروشورهای شرکت و یا وب سایت آن).
    • محل مصاحبه را شناسایی کنید و بدانید که چگونه سر وقت آنجا حاضر باشید (تحت هیچ شرایطی دیر نکنید که اصلا پذیرفته شده نیست).
    • مسئولیتهای درخواستی شغل مورد نظر را برای زمان مصاحبه استخراج کرده و تمرین کنید.
    • خودتان را برای سوالات عمومی مطرح شده در مصاحبه آماده کنید.

Example:

  1. What are your reasons for exploring other opportunities? (with this question keep in mind that you are looking to work in Australia, so research regarding some Australian mega projects, where about in Australia you want to live etc would be helpful).
  2. Your expected Salary? (Familiarity with your equivalent Australian salary would be beneficial, ensuring that your minimum would be sufficient to support yourself and you family in the Australian economy).
  3. Your personal development plans? (Anything that you are hoping to achieve in your career in the short and long term, any further study that you would like to do to that could be beneficial to a company).
  4. Major career achievements? (Any highlights from you career, i.e. project completions well ahead of schedule and budget).
  5. In your last performance review, what were some of the things that were highlighted to you from management with regards to your performance?

    • سوالات قابل طرح را در مصاحبه از روی نوع Job ad حدس زده و پاسخهای خود را آماده و تمرین کنید.
    • فولدر مصاحبه خود را آماده کنید و در داخل آن کپی رزومه / کپی ترجمه شده Qualificationها / کپی Licenseهای خاصتان و هر بروشور و یا روزنامه ای که در کار قبلی شما تصویری از شما در حین کار دیده می شود.
  1. مهارتهای حین مصاحبه
    • انواع مصاحبه : One on One / Panel Interview (2 یا 3 نفر) / Group Interview
    • به اعصاب خودتان مسلط باشید.
    • در نظر داشته باشید از هنگام ورود شما به دفتر یا محل مصاحبه ، Interview شما آغاز شده است.
    • وقتی با یک مصاحبه از نوع Panel برخورد میکنید نیازی به استفاده از جمله Nice to meet you برای همه اعضای پنل ندارید (معمولا این جمله را در هنگام برخورد با مدیر سازمان میگویید مابقی افراد را با گفتن Hello و تکرار اسم کوچک ، آنها به همراه لبخند و چشم در چشم نگریستن همراهی میکنید).
    • معمولا سوال Icebreaker در همان اول کار پرسیده خواهد شد (مثلا : راحت رسیدید به محل مصاحبه؟) نتیجتا شما باید در حین پاسخگویی به این سوال گوشه ای از مهارتهای خود را نیز مطرح کنید (مثلا : بله ، وب سایتی رو پیدا کردم که ...).
    • سوالات عمومی (General Question)

1. در استرالیا بیش از آنکه حرفه و تخصص شما مهم باشد شخصیت شما مهم است (Who you are?) پس در حین پاسخگویی به سوالاتی نظیر "درباره خودتان توضیح دهید؟" به موارد زیر توجه کنید :

1 Responsible

2 Studious culturally aware

3 Active

4 Positive and sociable

§ Enthusiastic

    • سوالات مصاحبه (Interview Question)

1. اطمینان حاصل کنید که مفهوم سوال را درست درک کرده اید. در پاسخ باید نسان دهید که کار را میدانید حتما به منابع کاری خود اشاره کنید.

2. در حین پاسخگویی ارتباط چشمی خود را با اعضای پنل حفظ کنید.

3. به کلمات کلیدی در سوالات دقت کنید.

    • سوالات نیرنگی (Tricky Question)

1. چرا فکر میکنی برای این position مناسبی؟ برای پاسخگویی به این سوال مورد زیر را در نظر داشته باشید :

- این Job به چه چیزایی نیاز دارد؟ (The duties of the job?) مثالی بزنید که نشان دهید شما قادر به انجام این وظایف هستید.

Example:

I am sure that my employer was happy with the way I did my job.

2. اگر شما زبان مادری غیر انگلیسی داشته باشید احتمالا یکی از سوالات درباره زبان انگلیسی خواهد بود. شما باید جملاتی را در باب یادگیری انگلیسی در حال حاضر ارائه دهید (مثلا : Home study; Member of English Language Community and …).

3. به خاطر داشته باشید ممکن است مصاحبه کننده شما برخی از مطالب موجود در رزومه شما در خاطرش نمانده باشد نتیجتا آماده پاسخگویی به موارد آشکار و واضح باشید (Obvious) (اعصاب داشته باشید!).

4. سوال درباره استعدادها و نقطه قوت شما : کمی تامل و سکوت کنید بعد با ذکر مثالی پاسخ دهید مصاحبه کننده این زمان را برای شما در نظر میگیرد.

Example:

I know I am a hard worker …

5. سوال درباره نقطه ضعف شما : البته منظور نقص در شخصیت نیست بلکه نقصان دانش فنی و یا زبان و ... است. بهترین جا برای پاسخگویی هموطنان عزیز در باب تقویت زبان انگلیسی است. به خاطر داشته باشید از جملات منفی استفاده نکنید.

Example:

I know I need to learn …

    • سوالات فرضی یا Hypothetical

در شرایط خاص چه میکنید؟ مجددا ابتدا فکر کرده و بعد پاسخ مناسب را یافته و در کوتاهترین جملات بگویید.

    • در انتهای مصاحبه از شما خواهند پرسید که آیا سوالی ندارید. با شوق پاسخ مثبت بدهید و زیرکانه یکی از سوالات کلیدی را مطرح کنید. نکات زیر را حتما رعایت کنید:

1. هیچ وقت برای خودتان مستقیما سوال نکنید مثلا من از چه زمانی میتونم کارم رو شروع کنم. در این حالت کارفرما فکر میکنه شما خیلی اعتماد بنفس دارید و از الان خودتون رو استخدام شده میبینید!

2. هرگز هرگز و هرگز درباره حقوق و Facilityها سوال نکنید.

3. یک مثال :

How soon would you expect the new staff to start?

    • به یاد داشته باشید مصاحبه وقتی به اتمام رسیده که شما از سازمان خارج شوید.

صبر کنید تا مصاحبه کننده بلند شود ، بعد شما بلند شوید.

از عبارت Thank you for your time بهره ببرید.

نیازی هم به دست دادن با کل افرادی که در پنل حضور دارن نیست (استادیوم!).با اعضای پنل با جمله It was very nice meeting you و goodbye خداحافظی کنید.

امیدوارم که کمال استفاده رو از این نکات در مصاحبه هایی که شرکت میکنید ، ببرید

موفق باشید.

سه‌شنبه، فروردین ۰۴، ۱۳۸۸

وب سایت تخصصی من افتتاح شد


بالاخره امروز تونستم اطلاعات مورد نیاز وب سایت تخصصیمو وارد بانک اطلاعاتیش کنم تا به عنوان یکی از برگهای برنده در این مملکت شاید به کارم بیاد. دوستان و همکاران عشق شبکه بشتابید و بنگرید و از خودتون انتقاد و پیشنهاد در کنید که در کمال آرامش! به همش گوش میدم و به قید قرعه اجرتون با آقا! آقاشم خودتون میتونید آپشنال انتخاب کنید!
رزومه نویسی هم که برای خودش داستانیه اینجا. من رزومه خودمو وقتی ایران بودم استاندارد کرده بودم ولی اینجا یک کم شرایط رزومه فرق میکنه و بنا به راهنمایی برخی از دوستان عزیزتصمیم گرفتم که رزومم رو توضیح و تفسیر بیشتری بدم تا مقبول افتد! ولی هنوز در عجبم که این جماعت تنبل چجوری چند صفحه رزومه رو میخونن!!
در نهایت امیدوارم که تمامی هموطنان عزیز جویای کار مستقر در بلاد کفر به هدفشون که همانا دستیابی به قله های رفیع افتخار و عظمت و ... است ، برسند.
پ.ن : در اینجا شایسته است که از زحمات دوست خوبم علیرضا نوری تشکر کنم.

جمعه، اسفند ۳۰، ۱۳۸۷

بازم معرفت گوگل

همچون سال گذشته امسال هم گوگل برای احترام به آیین چند هزارساله ایرانیها لگوی صفحه فارسی را به عید باستانی ایرانی اختصاص داد. عید همه مبارک


چهارشنبه، اسفند ۲۸، ۱۳۸۷

سال نو باستانی ایران بر همگان مبارک

فرارسیدن سال نو باستانی ایران را خدمت همه ایرانیان داخل و خارج تبریک عرض میکنم
در پناه ایزد منان سالی توام با سلامتی ، شادی و موفقیت را برایتان آرزومندم

دوشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۷

وصل شد!!! اینترنتو میگم بابا

با عرض سلام خدمت کلیه هموطنان عزیز ، شهید پرور و همیشه در صحنه !!
پس از کلی بی خبری از دنیای مجازی بالاخره امروز اینترنتمون در منزل جدید وصل شد (به افتخارش ... دست دست!) و چه بخواید و چه نخواید ممبعد منو همواره آنلاین خواهید دید. این پست نصفه نیمه رو از روی ذوق مرگی نوشتم!! سر فرصت همه برداشتامو از این مملکت امشی خورده - قابل توجه پیرهای فامیل- (همه تو هپروتن!!!) براتون مینویسم.

دوشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۷

Darling Harbour


دارلینگ هاربر یکی از جاذبه های توریستی در شهر سیدنی است که به عنوان اولین مکان تفریحی دیروز رفتیم جای همتونو خالی کردیم. مجموعه ای متشکل از انواع رستوران ، بار ، آکواریوم ، حیات وحش و سایر مراکز تفریحی. آکواریوم سیدنی رو هم دیدیم (به یک روایت بزرگترین آکواریوم دنیاست/البته بین علما یک کوچولو اختلاف هست!). تو این مدت کوتاه بدنبال کشف یک راه منطقی برای تشخیص مسیر درست تو پیاده رو بودم ، کشفم کردم. خوش باشید